Centrala/ Salon/ Serwis:
59 842 33 82
602 294 682
Kopernika 27A
76-200 Słupsk
Serwis samochodowy
Pełny pakiet usług

Geometria zawieszenia

 

   Układ zawieszenia w samochodzie jest jednym z najważniejszych  i wymaga stałej kontroli, a w razie potrzeby interwencji serwisowej m.in. kontroli i regulacji geometrii.

 

   Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi na prostych odcinkach jak i w ostrych zakrętach, posłusznie reagują na polecenia kierowcy. To zasługa układu zawieszenia, który we współczesnych pojazdach często jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu jednak na to, jak dobrym jeździmy samochodem zawsze zawieszenie powinno być pod naszą szczególną opieką, bowiem źle działające oprócz tego, że obniża komfort podróżowania to przede wszystkim wpływa na poziom bezpieczeństwa.

   Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.

Czym jest geometria

- Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej składowych.  Geometria pojazdu to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

   Istotne jest jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.

Kiedy sprawdzać geometrię

Geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w drogową dziurę, których nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową.

- Jeśli decydujemy się na kupno używanego pojazdu a nie jesteśmy pewni co do jego historii warto zrobić przegląd w tym geometrię.

Zanim ustawimy geometrię

Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo – gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Nastepnie weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.

Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia wynosi od ok. 80 do 200 zł.

 W naszej firmie geometrię można sprawdzić na linii diagnostycznej (tylko zbieżność) i za pomocą  najnowszego urządzenia do geometri kół

GEO TEST 60

 

 

Dzięki użyciu kamer CCD oraz komputera, wyniki pomiarów uzyskiwane za pomocą GeoTest 60 są wyjątkowo dokładne i powtarzalne. Przyrząd znajduje zastosowanie w pomiarze geometrii samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Używając dołączonego oprogramowania można zmierzyć następujące parametry:

  • kątów pochylenia kół przednich,
  • kątów pochylenia kół tylnych,
  • kątów pochylenia osi sworzni zwrotnic,
  • kątów wyprzedzenia osi sworzni zwrotnic,
  • zbieżności całkowitej kół tylnych,
  • zbieżności indywidualnej kół tylnych,
  • zbieżności indywidualnej kół przednich,
  • zbieżności całkowitej kół przednich,
  • przesunięcia kół przednich,
  • przesunięcia kół tylnych,
  • różnicy rozstawu kół,
  • odchylenia geometrycznej osi jazdy od osi symetrii,
  • różnicy kątów skrętu kół przy skręcie o 20°,
  • maksymalnych kątów skrętu kół,
  • przesunięcia bocznego,
  • przesunięcia osi kół,
  • nierównoległości osi kół.

 

   Zapraszamy 

Partnerzy
logo logo logo logo logo logo
AutoZoom Do góry strony